Naprawa i obsługa motocykla WSK 125

Budowa silnika motocykla WSK 125

Silnik motocykla M06-Z 125 cm³, produkowany jest przez Zakłady Metalowe im. T. Dąbala w Dębie k. Tarnobrzega, stanowi konstrukcję nowoczesną opartą na najnowszych zdobyczach tej dziedziny techniki. Przez zastosowanie korzystniejszego gaźnika G-20M, zmniejszenie oporów ssania i zwiększenie stopnia sprężania do 6,9 : 1 uzyskano dość dużą moc (6,2 KM), zwiększając jednocześnie elastyczność jego pracy.

Kadłub silnika S01-Z jest dzielony, przy czym skrzynia korbowa i obudowa skrzynki biegów odlana jest ze stopów aluminium, a cylinder z żeliwa. Lewa pokrywa kadłuba zamyka szczelnie komorę, w której znajdują się pracujące w oleju: kółko łańcuchowe wału korbowego oraz sprzęgło napędzane od niego łańcuchem, natomiast prawa pokrywa - blaszana - kryje przymocowaną 3 wkrętami do kadłuba podstawę iskrownika-prądnicy oraz zamocowane do wału korbowego koło magnesowe (spełnia ono także rolę koła zamachowego).

Z tyłu za blaszaną pokrywą iskrownika-prądnicy znajduje się odejmowana część kadłuba, zawierająca ślimakowy mechanizm wyłączania sprzęgła i osłaniająca zdawcze koło łańcuchowe silnika. Odejmowana głowica, wykonana również ze stopu aluminium, zamyka od góry cylinder.

Do przedniego króćca cylindra mocuje się rurę wydechową, a bezpośrednio na tylnym króćcu (ssącym) zaciśnięty jest za pomocą jarzma gaźnik z filtrem powietrza.

Silnik zamocowany jest z przodu sztywno do ramy, a z tyłu do uchwytu wahliwego, na który również założony jest drugi koniec sprężyny podstawki centralnej motocykla.